Terug naar kantoor

Op 26 mei 2021

Na een lange tijd van thuiswerken, hebben de meeste werknemers een duidelijk beeld gekregen van hun behoeften en voorkeuren van werken. Waar de een thuis gillend gek wordt van het werken aan de eettafel met de onrust van zijn huisgenoten om zich heen, ervaart de ander zijn comfortabel ingerichte thuiswerkkantoor als een oase van rust voor optimale concentratie. Bij de een is de balans tussen werk en privé volledig zoek, de ander ervaart het juist als bevrijdend om zijn tijd flexibel in te kunnen delen. En dan is er nog de groep die zweert bij een combinatie van thuis en op kantoor werken. Wat onze ervaringen ook zijn, straks gaat de samenleving en daarmee het kantoor ook weer open. Gaan (en willen) mijn werknemers dan allemaal weer terug naar kantoor? En wat zijn hun verwachtingen van de werkplek? Vragen die werkgevers aanzetten tot nadenken over de inrichting van de after-corona werkomgeving.

FLEXIBILITEIT EN COMFORT

Na het vele en lange thuiswerken, is het voor werkgevers een uitdaging om een werkomgeving te creëren waar werknemers zich thuis en op hun gemak voelen. Een plek waar ze het zich, net als thuis, gemakkelijk kunnen maken. Dus massaal in huispak en op onze pantoffels naar kantoor? Dat zeker niet! Wel dat we zelf kunnen kiezen hoe en waar we, afhankelijk van het moment, willen werken. Dat vraagt om flexibele ruimtes, afgestemd op verschillende persoonlijke voorkeuren en behoeften, waartussen we gemakkelijk kunnen switchen. Qua uitstraling gaan we naar ruimtes die een huiskamergevoel en comfortabele sfeer ademen. Met warme huiselijke kleuren, een mix aan materialen die een zichtbare en/of voelbare structuur hebben en de toepassing van persoonlijke prints.

SAMENWERKING EN ONTMOETING

Voor velen heeft het thuiskantoor bewezen een productieve en ontspannen plek te zijn om focustaken uit te kunnen voeren. Andersom zijn er ook werknemers die de thuiswerkplek als onrustig en storend ervaren, doordat werk en privé teveel in elkaar overlopen. Wat je ervaring met thuiswerken ook is, er is één ding wat de thuiswerkplek niet kan bieden: het contact en de interactie met collega’s. De nieuwe werkomgeving schuift daarom op van werkplek naar ontmoetingsplek en is gericht op creatieve processen en samenwerking. Van inspirerende brainstormruimtes en een gezamenlijke lunchplek tot informele overlegplekken en een bargedeelte, samenkomen wordt in meerdere opzichten gefaciliteerd.

UNIEKE WERKERVARING

Na het vele thuiszitten en thuiswerken, zijn we uitgekeken op steeds dezelfde omgeving. De behoefte aan afwisseling is daarom groter dan ooit. Met name creatieve beroepen hebben regelmatig prikkels nodig om de inspiratie te ‘boosten’. De vraag naar een werkomgeving die een unieke ervaring en ontsnapping naar een wereld van inspiratie biedt, neemt toe. Op dit vlak hebben werkgevers kansen om zich te onderscheiden en werknemers aan zich te binden. Door beleving en emotie toe te voegen aan het interieur, creëer je een omgeving waar je medewerkers met plezier naartoe komen en zich verbonden voelen met de organisatie. Dit heeft vervolgens weer een positief effect op de motivatie, productiviteit en tevredenheid van je werknemers.

HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

COVID-19 heeft veranderd waar, wanneer en hoe we willen werken, afhankelijk van waar we op een bepaald moment behoefte aan hebben. Een kantoor dat het beste van twee werelden biedt, heeft straks het meeste kans van slagen. Een mooie en nieuwe uitdaging voor interieurarchitecten en -ontwerpers om een kantooromgeving vorm te geven die hybride werken optimaal ondersteunt.

Feel free to share
  • Terug naar kantoor
  • Feel free to order samples

    Aanvragen en versturen is kosteloos. De stalen worden binnen 24 uur geleverd.

    Feel free to order samplesVraag staal aan
  • Terug naar kantoor
  • Feel free to contact

    Feel Free
    to contact

  • Terug naar kantoor
  • Terug naar kantoor
  • Terug naar kantoor
Laatste berichten
  • De toekomst van de fysieke winkel

    De toekomst van de fysieke winkel

  • Biophilic design: de hype voorbij

    Biophilic design: de hype voorbij

  • De nieuwe onderwijsomgeving

    De nieuwe onderwijsomgeving

  • Inschrijven NieuwsbriefIk heb de privacyverklaring van LEOXX b.v. gelezen en ga hier mee akkoord.

Reactie plaatsen

Laatste berichten
  • De toekomst van de fysieke winkel

    De toekomst van de fysieke winkel

  • Biophilic design: de hype voorbij

    Biophilic design: de hype voorbij

  • De nieuwe onderwijsomgeving

    De nieuwe onderwijsomgeving

  • Inschrijven NieuwsbriefIk heb de privacyverklaring van LEOXX b.v. gelezen en ga hier mee akkoord.