Interview met Hans ter Hart

Op 23 oktober 2018

Interieur is er bij Hans ter Hart (52) met de paplepel ingegoten. Op zijn zestiende werkte hij al in de woonwinkel van zijn familie. Na een lange carrière bij interieurwinkels en internationale vloerbedrijven treedt hij per 1 november 2018 aan als de nieuwe directeur van LEOXX. Tijd voor een interview over zijn ervaringen, de veranderingen in de markt en de manier waarop LEOXX zich in de toekomst kan onderscheiden.

Waar kom je vandaan?

“Ik ben opgegroeid in een gecombineerd Brabants-Utrechts gezin. Mijn familie had een wooninrichtingsbedrijf en vanaf mijn zestiende ben ik daar gaan werken. Interieur en design is er bij mij dus met de paplepel ingegoten. Ik heb ook een tijdje een talentprogramma voor bedrijfsleiders bij de Albert Heijn gevolgd, maar mijn hart lag toch bij inrichten. Ik ging werken voor ROOBOL woonwinkels en heb voor hen diverse filialen gerund. Daarna van 1999 t/m 2015 gewerkt voor Interface in diverse functies, vervolgens bij Amtico terecht gekomen. En vanaf 1 november a.s. aan de slag als directeur bij LEOXX.”

Hoe zie jij jezelf?

“Eerlijk, recht door zee en vasthoudend. Eerlijkheid is in een bedrijf enorm belangrijk. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Daarnaast ben ik vasthoudend. Als ik eenmaal een doel voor ogen heb dan ben ik daar moeilijk van af te brengen. Ik ga rechtlijnig te werk. Er is een overleg, we stellen iets vast in een meeting of jaarplan en dan gaan we die kant op met zijn allen. Het gaat om de goede koers uitzetten en die volgen.”

Waarom ben jij de ideale man voor LEOXX?

Lachend: “Dat moet je eigenlijk aan de eigenaresse Anja Nekeman vragen. Maar als ik het zelf moet typeren dan zeg ik vanwege mijn uitgebreide ervaring binnen de branche. Ik ben bovendien een teamspeler die meedoet in het hele proces. Je hebt directeuren die hun stoel warm houden en alles in helikopterview vanuit het kantoor doen. Ik ga juist de wereld in om klanten, architecten, vloerbedrijven en stoffeerders te spreken. Naast vloeren heb ik ook veel kennis van andere materialen zoals gordijnen, verf en karpetten. Die kennis kan ik goed gebruiken binnen Prints van Oranje.”

Wat verandert er momenteel in de markt?

"Op productniveau zie ik dat er meer en meer een (gewaagde) combinatie wordt gemaakt tussen verschillende producten. Vroeger had je een kantoortuin met ontelbaar veel tapijttegels in één kleur en dan was je klaar. Tegenwoordig zie je de toepassing van diverse materialen binnen één project. Een blauwe vloer zoals die 10-15 jaar geleden werd gelegd, was mooi om te zien. Maar als je nu door een kantoortuin heen wandelt met verschillende materialen dan vind ik dat 100 keer mooier.

Daarnaast zijn er toegenomen mogelijkheden voor customized printen. Dat geeft onze klanten alle vrijheden om hun ideeën te realiseren. In zo’n gepersonaliseerd proces kom je echt samen tot een bepaalde oplossing. Dat vind ik een inspirerende manier van werken. Als bedrijf kan je zo je handtekening achterlaten bij de klant.

In het kader van duurzaamheidsdenken worden materialen steeds vaker hergebruikt. We worden steeds beter in recyclen en het afvoeren van productstromen. Dit zou wat mij betreft nog verder aangescherpt mogen worden vanuit overheid. De dag dat producenten verantwoordelijk worden voor de afvalstroom is dichterbij dan we denken."

Waar ligt het onderscheidend vermogen van LEOXX?

“LEOXX heeft een zeer breed productprogramma, dat we met Prints van Oranje nog verder aanvullen. Dit is een unicum binnen de branche. We hebben enorm veel kennis in huis. Op het gebied van customized printen liggen voor ons dan ook grote kansen."

Hoe kunnen we op het gebied van duurzaamheid een nog grotere impact maken?

“Wij hebben een onderscheidend vermogen op het moment dat we leveranciers zoeken die zo groen mogelijk werken. Denk hierbij aan gerecyclede materialen maar ook aan fabrieken op zonne-energie en met een eigen waterwininstallatie. Je kunt niet oneindig recyclen maar wel hergebruiken. Daar kunnen we nog meer naar gaan kijken en op selecteren. Dit wordt ook steeds belangrijker binnen allerlei regelgevingen. Partijen die niets doen met duurzaamheid zijn in de toekomst geen spelers meer op de markt.”

Hoe zie jij de toekomst van LEOXX?

“LEOXX is inspirerend, eigenwijs en anders. Het is de kunst om met die instelling mooie projecten te blijven maken. Daarbij moeten we ook weleens een project kunnen laten lopen omdat het niet bij ons past. Ik hoop dat we over 2 jaar zijn gegroeid in omzet en aantal medewerkers. Over 10 jaar wil ik dat LEOXX 3 keer zo groot is. Wie weet bedienen we dan ook wel markten over de grenzen!”

 

Inschrijven Nieuwsbrief